AXA Gelecek Riskleri Raporu’na göre üst üste dört yıldır insanlığın karşı karşıya olduğu en büyük risk iklim değişikliği. Üstelik iklim değişikliği listede yer alan doğal kaynakların yönetilememesi, salgın hastalıklar, jeopolitik istikrarsızlık gibi pek çok başka riskle de doğrudan veya dolaylı olarak bağlantılı.

Hem iklim değişikliği hem de önleyici sağlık konusunda çalışmalar yürüten bir şirket olarak bu bağlantılık ilkesiyle nasıl değer yaratabileceğimize odaklandık. İnsan sağlığı ve gezegenimizin sağlığını merkezine alan bir proje için yola çıktık:


Dünya İçin Hareket Et

Dünya için Hareket Et projemiz ile daha hareketli bir yaşam tarzının insan sağlığı açısından yarattığı değerin, iklim krizi açısından dünyanın bağışıklığı için de yaratılabileceğine dikkat çekmeyi amaçlıyoruz.

Bunlardan ilki günlük hayatımızda zaman zaman konfor alanımızdan çıkarak dünyanın kaynaklarını kullanarak gerçekleştirdiğimiz bazı eylemleri kendi enerjimiz ile gerçekleştirmek. Örneğin, yürünebilir mesafelerde araç yerine yürümeyi tercih etmek gibi. Diğeri ise hareketsizliğin yarattığı sağlıksız yaşamın sağlık sistemine getirdiği maliyetleri, karbon ayak izini sağlığımızı geri kazanarak azaltmak.

Bu yolculukta yalnız da değiliz. Proje ortaklarımız Aktif Yaşam Derneği ve WWF (Doğal Hayatı Koruma Vakfı) ile gezegenimiz ve geleceğimiz için değer yaratmayı hedefliyoruz.


İklim, Sağlık ve Hareket Birbiriyle Nasıl Bağlantılı?

Yaşam Tarzında ve Tüketim Alışkanlıklarında Yapacağın Küçük Değişikliklerle Sen De Bu Hareketin Bir Parçası Olabilirsin!

 

 

'Dünya için Hareket Et Manifestosu’nu görmek için tıklayın.

 

AXA'dan Hareket Önerileri

Bakış açımızı değiştirerek ve konfor alanımızdan çıkarak günlük hayatımıza daha çok hareket katabiliriz.

Neler Yapabiliriz?

  • Bir yıl boyunca her gün özel aracımızı kullanmak yerine 10 bin adım atarsak, yaklaşık 27 ağacın temizleyebildiği kadar karbon salımı tasarrufu sağlayabiliriz. Günde 1 km’lik mesafeyi araç kullanmak yerine yürüdüğümüzde bu değişiklik buzdolabımızın 76 günlük çalışmasına denk.
  • Ulaşımda kısa mesafeler için veya eğlence ve boş zaman aktivitesi olarak yürüyerek veya bisiklete binerek karbon ayak izimizi %50 (6.2 ton) kadar azaltabiliriz. 6,2 ton karbon salımını temizlemek için yaklaşık 250 adet yetişkin ağaç gerekir.
  • Bir asansörün günde ortalama olarak kişi başına ürettiği karbondioksit miktarı 0.3-0.6 kg. Bu nedenle asansörleri aşağı inmek yerine sadece yukarı çıkmak için kullanabiliriz. Hatta alt katlarda oturuyorsak hem iniş hem de çıkış için merdivenleri tercih edebiliriz. Her gün bir asansör yolculuğunu merdivenler ile değiştirerek yılda yaklaşık 8 ağacın temizleyebildiği kadar karbon salımı tasarrufu sağlamış oluruz.
  • Çamaşırlarımızı kurutma makinesinde kurutmak daha konforlu olsa da uygun koşullarda asarak kuruttuğumuzda hem hareket etmiş oluruz hem de elektrik yerine güneşten faydalanabiliriz. Bu değişiklik yılda 6 fidan dikmeye eşdeğer. Ayrıca yine yılda 3.187 defa dizüstü bilgisayar şarj etmeye veya 2.496 saat TV izlemeye denk enerji kullanımını azaltmış oluruz.
  • Geceleri bekleme modundaki elektronik cihazlarımızın fişini her seferinde çekmek de yine hareket etmek ve enerji tasarrufu sağlamak anlamına geliyor. Buradan tasarruf edilecek kaynak yılda 4 ayrı evin aylık elektrik ihtiyacına denk.
  • İnternette yaptığımız her arama da karbon salımına neden olmaktadır. 2018 yılı itibarıyla dijital teknolojilerin karbon emisyonu havacılık endüstrisini geçmiştir. Dijital yaşamımızda az da olsa kısıtlamaya gitmek, açık havada hareket ederek zihinsel ve fiziksel bir rahatlamanın yanı sıra iklim değişikliği açısından da olumlu sonuçları olacak bir yaklaşımdır.
  • Evdeki aydınlatmaları tasarruflu ampullerle değiştirmek de yine hem hareket hem de tüketimden %75 tasarruf demek.
  • Kapı ve cam izolasyonlarını kendimiz yaparak harekete geçebiliriz.
  • Eve yemek siparişi vermek yerine yakın mesafedeki işletmelere kendimiz yürüyerek gidebiliriz. Ayrıca pazar ya da market alışverişlerini yürüyüş ile gerçekleştirebiliriz.
  • Atıklarımızı ayrıştırarak ve onları geri dönüşüm kumbaralarına atmayı bir yürüyüş bahanesi haline getirebiliriz. Ayrıca spor amaçlı yürüyüş yaparken yolumuza çıkan plastik atıkları da toplayabiliriz.
  • Balkonlarımızda ya da varsa bahçelerimizde ihtiyacımız olan gıdaları kendimiz de yetiştirerek hareketlenebilir ve doğal besinler tüketebiliriz.
  • Kullandığımız her türlü eşyanın ömrünü uzatmak adına tamir, bakım, tadilat gibi işlemlere zaman ayırarak hem hareket etmek hem de onların kullanım ömürlerini artırarak yeni ürünler üretmenin sebep olduğu ayak izini azaltabiliriz.

 

Dünya İçin Hareket Et Temmuz Bülteni-1 için tıklayınız.

Dünya İçin Hareket Et Ağustos Bülteni-2 için tıklayınız.

Dünya İçin Hareket Et Eylül Bülteni-3 için tıklayınız.

Dünya İçin Hareket Et Ekim Bülteni-4 için tıklayınız.

Dünya İçin Hareket Et Kasım Bülteni-5 için tıklayınız.

Dünya İçin Hareket Et Aralık Bülteni-6 için tıklayınız.