Size Nasıl Yardımcı Olabiliriz?

Tapu Harcı Nedir?

31.05.2022

Tapu belgesi, taşınmazların satışında kullanılan bir belgedir ve söz konusu işlemin makul ve yasal bir zemine oturtulmasını sağlar. Tapu belgesinde gayrimenkule ait bilgiler, alıcı ve satıcı bilgileri ve toplam tutar yer alır. Tapu işlemlerinin yapılabilmesi için ‘tapu harcı’ adı verilen bir ücretin ödenmesi gerekir.  Genellikle ‘tapu masrafı’ ile karıştırılsa da tapu harcı, ilgili bakanlıklar tarafından belirlenen oranlar dahilinde hesaplanır ve hem satıcı hem de alıcı tarafından ödenir.

Tapu harcı en basit anlatımıyla tapu işlemleri sırasında ödenmesi gereken ücrettir. Tapu harcı ödenmediği takdirde tapu işlemlerine devam edilemez. Bu da söz konusu taşınmaz satışına dair bir tapu oluşturulamayacağı anlamına gelir. Tapu olmadan yapılan bir satış tamamen geçersiz ve hükümsüzdür. Tapu harcının ne kadar olacağı, söz konusu tapunun değerine göre belirlenir. Tapu harcının oranı Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. Bu orana göre satışı yapılan taşınmazın fiyatı da baz alınarak bir tapu harcı ücreti hesaplanır ve alıcıyla satıcı arasında paylaştırılır.

Tapu Harcı Nedir?

 

Tapu Harcı Hesaplama

Tapu harcı hesaplama işlemi sırasında Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen yüzdelik oran kullanılır. Tapu harcı, taşınmazın satış bedelinin %4’ü alınarak hesaplanır. Bu %4, alıcı tarafında %2 ve satıcı tarafına da %2 olmak üzere paylaştırılır. Örneğin 500.000 TL değerindeki bir evin satışı yapılırken, satıcı taraf 10 bin TL değerindeki %2’yi, alıcı taraf da 10 bin TL değerindeki %2’yi tapu harcı olarak öder. Toplamda da %4, yani 20 bin TL tapu harcı olarak ödenmiş olur.

Tapu Harcı Nasıl Ödenir?

Tapu harcı nasıl ödenir konusu pek çok kişi tarafından merak edilen bir konudur. Tapu harçlarının ödenmesi konusundaki genel usul, işlemin yapıldığı yerdeki vergi dairesidir. Ancak gelişen teknolojik imkânlarla birlikte tapu harcının ödenmesi konusunda da birçok alternatif yol geliştirilmiştir. Buna göre tapu harcını Hazine ve Maliye Bakanlığınca ödeme yetkisi verilen bankalara ödeyebilirsiniz. Bunun dışında Vakıflar Bankası, Ziraat Bankası ve Halk Bankası gibi kurumlara ait kredi kartları veya banka kartları ile İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden de tapu harcına konu olan ödeme işlemlerini gerçekleştirebilirsiniz.

Tapu Harcı Nereye Ödenir?

Tapu harcını hesapladıktan ya da sorguladıktan sonra, tapu harcının nereye ödenebileceğini merak edebilirsiniz. Birçok alıcı ve satıcı tapu harcı nasıl ödenir konusunu merak eder. Tapu harcı gibi ödemelerin alınmasında, günümüzde birçok farklı yöntem kullanılır. Herhangi bir ödeme kanalını seçerek tapu harcını kolayca ödeyebilir ve tapu işlemlerinin sorunsuz bir şekilde devam etmesini sağlayabilirsiniz. Tapu harcını ödemek için kullanabileceğiniz yöntemler şu şekildedir:

 İnternet üzerinden: Günümüzde teknolojinin gelişmesi ve birçok işlemin elektronik ortamlarda yapılması ile birlikte, tapu harcı gibi ödemeler de online sistemlerle yapılabilir. Bu elektronik altyapılı sistemler güvenli ve kullanışlı uygulamaları sayesinde ödemelerin kısa bir süre içerisinde yapılabilmesini sağlar. İnternet üzerinden tapu harcı ödemesi yapabilmek için İnteraktif Vergi Dairesi sistemlerini kullanabilirsiniz. İnteraktif Vergi Dairesi’ne hem web sitesi (ivd.gib.gov.tr) hem de cep telefonu uygulamaları üzerinden ulaşabilirsiniz. İnternet üzerinden aynı zamanda söz konusu taşınmazın tapu harcını da sorgulayabilirsiniz.
 Vergi daireleri aracılığıyla: Bağlı olduğunuz vergi dairesine giderek tapu harcı ödemesi yapabilirsiniz. 
 Bankalar üzerinden: Hazine ve Maliye Bakanlığı, tapu harcı gibi ödemelerin daha kolay bir şekilde yapılabilmesi için, bazı kurum ve kuruluşlara tapu harcı ödemesi alma yetkisi vermiştir. Önceki yıllarda sadece Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenmiş bankalardan tapu harcı ödemesi yapılabiliyorken, yapılan düzenlemeyle birlikte 2022 yılından itibaren tüm bankalar üzerinden tapu harcı ödemesi yapılabilmektedir. 

Tapu Harcı Sorgulama

Tapu harcını sorgulamak için online e-Devlet web sitesini kullanabilirsiniz.  e-Devlet sistemine TC kimlik numarası ve şifre ile giriş yaptıktan sonra, ‘Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’ bölümüne giriş yapmalısınız. Seçenekler arasından ‘Tapu ve Kadastro Harç ve Döner Sermaye Sorgulama / Döner Sermaye Ödeme’ seçeneğine tıkladıktan sonra, ekranda beliren alana e-Tahsilat numaranızı* yazarak tapu harcını sorgulayabilirsiniz. 

*e-Tahsilat numarası, Tapu Müdürlüğü tarafından verilen 12 ya da 13 haneli bir numaradır.

Bir taşınmazı satın aldıktan ve tapu harcını da ödedikten sonra, bu taşınmazın sigortalarını yaptırabilirsiniz. Bir doğal afet oluşması sırasında taşınmazınız hasar görebilir. DASK üzerinden, zorunlu deprem sigortanızı yaptırarak taşınmazınızı güvence altına alabilirsiniz. Böylece yaptıracağınız Zorunlu Deprem Sigortası sayesinde taşınmazınızda meydana gelen hasarlar sigorta tarafından karşılanır. DASK üzerinden yapacağınız sigortalar deprem durumlarını kapsarken, ayrıca yaptırabileceğiniz Konut Sigortası ise deprem de dahil olmak üzere sel ve yangın gibi çeşitli olağanüstü durumları da içine alır. Siz de AXA sigorta ile yaşamınızı ve taşınmaz varlıklarınızı güvence altına alabilirsiniz.

Size Nasıl Yardımcı Olabilirim
Destek İkonu