Size Nasıl Yardımcı Olabiliriz?

Her Baharda Yaşanan Çelişki: Egzersiz için Açık Hava mı, Kapalı Alan mı?

15.04.2022


Bahar yaklaşıyor ve sıcak havalar bizi adeta dışarı çıkıp hareket etmeye çağırıyor. İster bisikletinizin bakımını yapın, isterseniz o çok sevdiğiniz piknik ve kamp malzemelerini hazırlamaya başlayın, güneşin ve sıcak havanın tadını çıkarmanın zamanı geliyor.

Hafif serin ve sıcak havalar her ne kadar egzersizlerinizi de açık havaya taşımanız için sizleri davet ediyor olsa da bunun gerçekten ihtiyacınız olan egzersiz biçimi olup olmadığını anlamak gerek. Egzersiz motivasyonunuzu sağlam temeller ve ihtiyaçlarınız üzerine yapılandırmak, ilerleyen zamanda onu sürdürmenizde en etkili faktör olacak.

Peki kapalı alanda ve açık havada yapılan egzersizler arasında fark var mı? Hangi ortam size en çok faydayı sağlıyor? Egzersiz dünyasında en iyi ortamın hangisi olduğu konusunda devam eden bir tartışma var. Ortamınızın egzersiz kalitenizi, zihinsel ve fiziksel sağlığınızı nasıl etkilediği konusunda farklılıklar da mevcut. Bu yüzden her birinin artılarına ve eksilerine bir göz atmak gerek. Bunları sizin için sıraladık, seçim sizin...

Açık Havada Egzersiz Yapmanın Artıları 

 Mental Sağlığınızı Geliştirir: Doğanın, insanları sakin hissettiren bir yanı vardır ve dışarıda egzersiz yapmak bu etkiyi güçlendirebilir. Yapılan araştırmalar, doğal ortamlarda egzersiz yapmanın daha canlı hissetme, olumlu duygulara sahip olma, öfke ve depresyonun etkilerinin azalması gibi etkileri olduğunu gösteriyor. Çalışmalarda açık havada egzersizlere katılan insanlar daha mutlu hissediyor ve bu egzersizleri tekrar etmek istiyor. Bunun sebeplerinden en önemlisi, açık havada egzersiz, daha fazla stresi tetikleyen hormon olan kortizol düzeyinin azalmasını sağlıyor.

 Daha Yorucu ve Uzun Egzersizler Yapmanızı Sağlar: Açık hava koşucuları, koşu bandı koşucularına göre ayak bileklerini daha fazla esnetme ve daha fazla enerji harcama eğilimindedir. Yapılan araştırmalar, dışarıda egzersiz yapanların ortalama 30 dakika daha fazla hareket ettiğini gösteriyor.

 D Vitamini Almanızı Sağlar: Açık hava egzersizleri güneşe maruz kalmak anlamına gelir. Bu da D vitamini ihtiyacını karşılamanızı sağlar. Vücudunuzda kemik gelişimi ve daha mutlu hissetmenizi sağlayan serotonin salgılanması için D vitamini alımı çok önemlidir. 

 Ücretsizdir: Açık havada egzersizin diğer bir yararı, sadece evinizden çıkarak yapabiliyor oluşunuzdur. Yürümek, koşmak, bisiklete binmek veya dışarıda başka bir aktivite yapmak için hiçbir yere üye olmanız veya para harcamanız gerekmez.

Açık Havada Egzersiz Yapmanın Eksileri

 Her türlü mevsim koşuluna maruz kalırsınız: Dışarıda egzersiz yaparken tabiatın kaprislerine uymak durumundasınız; kar, yağmur, dolu, dondurucu soğuklar, kuvvetli rüzgarlar... Bunların hiçbiri sizin kontrolünüzde değildir. Dışarıda egzersiz yapmak tercihinizse, her türlü hava koşuluna hazırlıklı olmanız gerekir. Aynı zamanda dışarıda egzersiz, şehirde veya yoğun nüfuslu bir bölgede yaşıyorsanız, hava kirliliğine ve olası alerjenlere maruz kalacağınız anlamına gelir. Ancak yaz veya kış düzenli açık hava egzersizi yapan insanlar için bu koşulların bir sorun yaratmadığı açıkça görülebiliyor. Hatta daha soğuk ve daha sıcak iklime sahip olan ülkelerde bile düzenli açık hava egzersizi yapmak mümkün.

 Çevrenizdeki insanlarla olumsuz etkileşim yaratabilir: Halka açık olmayan bir spor salonuyla aynı olmayan bir kamusal alanda olduğunuzu unutmamalısınız. Çevrenizdeki insanlar rutin yaşamlarını sürdürüyorlar ve bunu bozarsanız olumsuz tepkilerle karşılaşabilirsiniz. Bu tepki, sizin o an düşünmediğiniz bir durumdan ötürü potansiyel olarak haklı da olabilir. 
Ayrıca tehlike oluşturabilecek insanların da etrafınızda olma ihtimali olabilir. Egzersiz rutininizin sizi hangi mahallelere veya bölgelere götürdüğüne dikkat etmelisiniz.

 İhtiyacınız Olduğunda Tesis Yoktur: Bulunduğunuz konuma bağlı olarak, tuvalet ihtiyacınızı karşılamaya veya bir dakika durup oturabileceğiniz bir yere hemen erişiminiz olmayabilir. Bu ihtiyaçlar küçük gibi görünse de bunlara ihtiyaç duyduğunuzda ve mevcut olmadıklarını deneyimlediğinizde fikriniz mutlaka değişecektir. Önceden rota konusunda ihtiyaçlarınıza göre planlama yapmak önemlidir.

 Güvenlik sorunları yaratabilir: Egzersiz yaparken bir sakatlık yaşamanız veya yaralanmanız durumunda çevrenizde acil servisi arayacak birisi olmayabilir. Bulunduğunuz konuma bağlı olarak, biri sizi bulmadan önce saatlerce yatabilirsiniz. Bu tip durumlarla karşılaşmamak için seçeceğiniz egzersiz alanında telefon çektiğinden emin olmalı, telefonunuzu yanınızda bulundurmalı ve şarjının dolu olduğundan emin olmalısınız.

Kapalı Alanlarda Yapılan Egzersizlerin Artıları

 Kontrol Edilebilir Ortam: Bir spor salonunda veya evde egzersiz yapmak, büyük ihtimalle havayı daha konforlu hale getirebilecek klimaya veya ısıtıcıya sahip olduğunuz anlamına gelir. Bu durumda yağmur, kar veya sıcak havalar hakkında endişelenmenize gerek yoktur. Şehirde yaşıyorsanız, dışarıdaki kirli havadan bir spor salonunun içindeki temiz havaya kaçmak astım, alerji ve diğer solunum yolları rahatsızlıkları olan kişiler için önemli olabilir. 

 Rahat hissettirir: Evinizde yapacağınız egzersizler kendi düzenlediğiniz koşullarınızda olmanızı sağlar. Tek başınıza evde yaptığınız egzersizler rahat hissetmenizi, spor salonunda yaptığınız egzersizler ise diğer insanlar tarafından motive edilmenizi sağlayabilir.

 Grup Egzersizleri Yapma İmkânı Sağlar: Grup egzersizleri, katılımcılarına güvenli ve etkili bir çalışma fırsatı sunarken aynı zamanda kendi performanslarının izlenebilirliğini de öğretir. Yani bu egzersizlere katılan insanlar hem kendi durumlarını hem de grup içindeki performans durumlarını daha kolay ölçebilirler. Yoga, Zumba, Kickboks gibi dersler almak, dışarıda yürümeyi ve koşmayı sevmeyen insanları cezbedebilir.

 Daha Fazla Egzersiz Çeşidi Sunar: Spor salonlarında tüm egzersiz aletlerini tek bir yerde bulmanın rahatlığını yaşayabilirsiniz. Daha gelişmiş egzersizler yapabilir ve vücudunuzun belli kısımlarını hedefleyebilirsiniz.

 Farklı Tesislere Erişim: Bir spor salonu üyeliğiniz varsa, o tesisin saunaları, duşları ve hatta varsa kaplıcalarından bile faydalanabilirsiniz. İşe gitmeden önce egzersiz yapıyorsanız, antrenmanınızı yapabilir ve ofise temiz gidebilirsiniz.

Kapalı Alanlarda Yapılan Egzersizlerin Eksileri

 Maliyeti yüksektir: Spor salonu için aylık ve yıllık ücretler, konuma bağlı olarak büyük ölçüde değişse de çoğu zaman karşılaması zor bir ücreti olabilir. 

 Dikkat dağınıklığı yaratabilir: Eğer Kapalı alan tercihiniz ev ise, yapılan egzersiz sizi dış dünyanın dikkat dağıtıcılarından uzaklaştırsa da evinizin dikkat dağıtıcılarından uzak olamazsınız. Televizyon, evcil hayvanlar, çocuklar, e-posta ve telefon gibi şeyler egzersiz rutininizi engelleyebilir. Ayrıca, hareketlerinizden şüphe etmeniz durumunda, evde size tavsiyede bulunabilecek, uygulamanızı ve pozisyonunuzu düzeltecek bir eğitmeniniz yoktur.

Peki bu durumda egzersiz yapmak için en iyi yer neresidir? Cevap, aradığınız şeye bağlıdır. Eğer hava koşulları sizin için önemliyse, o zaman spor salonu sizin için doğru yerdir. Zihinsel sağlığınıza fayda sağlamak ve maliyetten tasarruf yapmak istiyorsanız, egzersizlerinizi açık havaya taşımalısınız. Hepsinden önemlisi, nerede yapmaya karar verirseniz verin, egzersiz yapıyor olmanızdır.