Size Nasıl Yardımcı Olabiliriz?
AXA Blog

Ehliyet Yenileme İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?

14.12.2022 / Son Güncelleme: 22.03.2024

Ehliyet yenileme için gerekli belgeler yasal prosedür ile belirlenmektedir. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından açıklanan Karayolları Trafik Yönetmeliğine 1 Ocak 2016 tarihinde geçici bir madde eklenmesiyle birlikte sürücüler ehliyet yenileme için işlem yapmaktadırlar. İlgili yönetmeliğin 10. maddesinde belirtilen koşullarla sürücü belgelerinin 5 yıl içerisinde değiştirilmesi için gerekli işlemlerin başlatılması zorunlu tutulur. İlk olarak 31 Aralık 2020 tarihinde biteceği açıklanan süre uzatılarak 1 Ocak 2024 olarak belirlenmiştir. Siz de “Ehliyet yenileme için gerekli belgeler nelerdir?” diye merak ediyorsanız, yazımızı inceleyebilirsiniz.

Eski kimlik ve sürücü belgeleri yerine kullanılmaya başlanan çipli kimlik ve sürücü belgelerinin başvuru ile verilen süre içerisinde yenilenmesi gerekir. Türkiye Cumhuriyeti’nde 1 Ocak 2016 öncesinde çip özelliği olmayan standartlaşmış eski sürücü belgeleri kullanıldığı için bu tarih öncesindeki ehliyetlerin değişim zorunluluğu vardır. Ehliyetinizi eski tip olduğu için ya da kayıp dolayısı ile yenilemeniz gerekebilir. Her iki işlem için de ehliyet yenileme için gerekli belgeler bir araya getirildikten sonra yetkili mercilere başvuru yapılmalıdır. 1 Ocak 2016 sonrası alınmış ehliyetler için yenileme işlemi gerekmez.

Ehliyet Yenileme için Gerekli Belgeler ve Evraklar Nelerdir?

Ehliyet yenileme için gerekli evraklar; kimlik belgesi (nüfus cüzdanı ya da pasaport), sürücü sağlık raporu, anlaşmalı bankalara yatırılacak harç ücreti makbuzu, eski sürücü belgesi, kan grubunu gösteren belge, 1 adet biyometrik fotoğraf (6 aydan eski olmaması önemlidir) ve adli sicil belgesidir. Eski tipte ehliyeti yenileme harç ücreti 2022 yılı için 15 TL, çipli sürücü belgesi kaybetme halinde yenileme harç ücreti 345 TL’dir. Harç ödemelerini online olarak internet sitelerinden, mobil uygulamalardan, ATM ve anlaşmalı banka şubelerinden yapabilirsiniz. Ödemeler belirlenen devlet ve özel bankalar, PTT, Emniyet ve Maliye üzerinden de yapılabilir. Ödediğiniz bedelin küçük bir miktarı Polis Vakfı hizmet bedeli, büyük kısmı da Değerli Kâğıt Bedeli olarak iki kalemde alınmaktadır.

Kasko Sigortası Teklifi

Ehliyet Yenileme İşlemleri Nasıl Yapılır?

Ehliyet yenileme için gerekli belgeler toplandıktan ve harçlar yatırıldıktan sonra işlemi yapmak için nüfus müdürlüklerine gitmeniz gerekir. Eski tip ehliyeti yenilemek, süresi dolan ehliyeti yenilemek, sınıf değişikliği olan ehliyeti yenilemek, evlendikten sonra ehliyeti yenilemek ve kayıp çalıntı sonrası ehliyeti yenilemek için başvuru yapabilirsiniz. 

Başvuru yapmadan önce online ortamda interneti kullanarak ya da çağrı merkezini arayarak randevu talebinizi oluşturabilirsiniz. Randevu talebi oluşturmadan da işlemlerinizi halletmeniz mümkündür. Fakat yaşanan yoğunluk nedeniyle randevusuz işlem yapmak uzun süre beklemenize ya da işleminizi yapamamanıza neden olabilir. Ehliyet yenileme işlemleri için randevu oluşturma yöntemleri arasından size uygun olanı seçebilirsiniz. ALO 199 Nüfus Müdürlüğü Çağrı Merkezi telefon numarasını arayarak randevu alabilir ya da internet üzerinden randevu.nvi.gov.tr adresini ziyaret ederek online şekilde randevunuzu oluşturabilirsiniz. Ayrıca e-Devlet üzerinden Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü > Sürücü Belgesi Başvuru Randevusu adımları ile de randevunuzu oluşturabilirsiniz. 

Randevu saatinde ehliyet yenileme için gerekli belgeler ile nüfus müdürlüğüne başvurduğunuz zaman işlemleriniz aynı gün içerisinde tamamlanır ve yaklaşık 1 hafta sonra yeni ehliyet adresinize postalanır. Bu süreçte kullanmanız için size geçici sürücü belgesi verilir.

Dijital Ehliyet Yenileme Nasıl Yapılır?

Karayollarında yolcu ve eşya taşıyan ticari araçlarda sayısal takograf olarak adlandırılan bir kontrol cihazı kullanılır. Kartlar için iki yuva ve ekranı bulunan takograf cihazına yerleştirmek için çıkarılan özel ehliyetlere “dijital ehliyet” adı verilir ve belli durumlarda yenilenmesi gerekebilir. Yenileme sırasında sürücü kartları için 2022 yılında 217 TL, şirket ve servis kartları için 612 TL harç ödenir. Ehliyet yenileme için gerekli belgeler toplandıktan sonra staum.tobb.org.tr adresi üzerinden başvuru yapılabilir.

 Dijital ehliyet yenileme için gerekli belgeler; sürücü belgesi ya da nüfus cüzdanı ve fotokopisi, 1 adet biyometrik fotoğraftır.
 Dijital Ehliyet Servis ve Şirket Kartı başvurularında; imza sirküleri, vekaletname, oda kayıt belgesi, vergi levha fotokopisi, Servis Yetki Belgesi fotokopisi, nüfus cüzdanı ve fotokopisi ve servis ya da şirket kaşesi gerekir.

Ehliyet Yenileme Süresi Hangi Aralıklarla Yapılır?

Farklı tüpte sürücü belgesine sahip olanların ehliyet yenileme için gerekli belgeler toplama sıklığı değişir. Süresi dolan ehliyetlerin yenilenmesi için sınıflara göre farklı aralıklar vardır. Ehliyet yenileme süresi M, A1, A2, A, B1, B, BE, F ve G sınıfı için 10 yıldır. Yani ehliyet, yenilendikten sonra farklı bir durum için gerekmediği sürece 10 yıl boyunca geçerliliğini korur. C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ve DE sınıfı sürücü belgelerine sahip insanların ise 5 yılda bir ehliyetlerini yenilemesi gerekir.

Web sitemizden avantajlı Kasko Sigortası tekliflerine kolaylıkla ulaşabilirsiniz.

Size Nasıl Yardımcı Olabilirim
Destek İkonu